Ai ai....Piiiiiinlig!

Over til noe mer seriøst: Pelsdyroppdrettere.

De fleste av dere har vel fått med dere diskusjonene i media de siste dagene? Jeg orker IKKE å se på slike videoer lenger. Der hvor dyr pines, tortureres og lider. Jeg blir rett og slett DÅRLIG av det. Helvetes dritt.

Jeg leser vg nett hver eneste dag, og i dag stiller det opp en fjott av en fyr som føler seg trakassert. Hva faen forventer du når du driver en pelsdyroppdrett?? Du AVLER opp stakkars dyr for å få PELSEN deres. Den nydelige pelsen som er deres. Pels som dyr må ha. Som de skal ha. Som de ble født med.

Er det meningen at vi skal ta mennesker til fange, for deretter å dra av huden deres?? Didn't think so!

"Vi føler oss forsvarsløse". Ja gud, stakkars DERE.

"De er med på å framstille hele næringen som kriminelle. Vil de se hvordan vi faktisk driver, er det bare å komme, sier Haugstad".

Jeg tror jammen meg jeg står over! Takk for tilbudet, men hvem er det som liker synet av dyr som bor i knøttsmå bur som lider? Bare dere drittfolk som jobber med slike ting! At det er mulig. Er det virkelig noe å LURE på om hele pelsnæringsvirksomheten burde legges ned? NEI! For ja, dere ER kriminelle i mine øyne. Og verre enn det.

Og kom disse avsløringene egentlig som noe sjokk? NEI!

Send DYR til 2160, så støtter du Dyrebeskyttelsen Norge med 200 kr. Vær så snill!

Kategori: Passion



Kommentarer

02.11.2010, kl.22:13

Haha digg reklame der! Men resten var ikke digg. Jeg har ikke sett en eneste film eller klipp. Klarer det ikke! Synes det er sykt at sånt ennå er lovlig i våre dager egentlig

02.11.2010, kl.22:59

Spiser du kylling/egg Katrine?

02.11.2010, kl.23:12
j

hva med å AVLE opp stakkars dyr for å få KJØTTET deres? Det nydelige kjøttet som er deres. Kjøtt som dyr må ha. Som de skal ha. Som de ble født med. Er det like grusomt? Etter din resonnering så vil bønder som selger egg være like grusomt som om de skulle burt inn kvinner og solgt barna deres. Jeg håper for din del du er veganer, ellers bør du starte å tenke over hva du sier..

02.11.2010, kl.23:23

Stort sett dreier det seg om dobbeltmoral av verste sort. Disse "dyrevern" forkjemperne må begynne å gå litt i seg selv...

02.11.2010, kl.23:32
Sunantha

Den som vil holde dyr må passe på dyra sine. Syke dyr må få behandling av dyrlege og må passes så andre dyr ikke spiser dem. Bedre å slippe dyra fri enn å plage dem i alt for små og trange bur hvis man ikke klarer å passe godt nok på dem. Dyr kan ikke snakke og fortelle hva de føler. Men dyr vil leve akkurat som mennesker. Slipp dyra fri eller pass dem godt, så blir det ikke bråk.

02.11.2010, kl.23:34
Kranglefant

Så du mener at det ikke skal drives oppdrett av noe slag fordi dyret blir brukt til spesifikke formål?
Det drives jo oppdrett av kuer, sauer, griser, fisk osv. for mat.
Skulle vi lagt ned all oppdrettsnæring så hadde vi sulta i hjel og halve Norge hadde vært arbeidsledig.
Hva er de skoa/Bootsa dine lagd av da, tro?
Klærne dine kan være laget av små barn.
Sminken din kan være testet på dyr.
Salaten du spiser importeres om fraktes med fly, noe som er veldig miljøvennlig.
Du kan ikke sammenligne dyr med mennesker.
Dyr tenker kun på mat og parring, de sitter ikke i buret å tenker hva meningen med livet er.
Og ikke vet de at de sitter der fordi de skal bli pels.
Hadde du brydd deg hvis det hadde vært dyr som ikke var søte? Som f.eks. slanger, firfisler, edderkopper, rotter...
Kom deg ned fra din høye hest å slutt å døm en hel næring bare fordi noen få behandler dyrene sine dårlig.

02.11.2010, kl.23:36

Sunantha.

Helt enig i deler av kommentaren din, men tror ikke du har tenkt helt igjennom konsekvensene av å slippe 1.000.000 pels dyr fri.

03.11.2010, kl.01:12
elculogrande

I naturen overlever den sterkeste. Om nytten av vår svakere motpart kreves gjennom et direkte overfall med bitt i strupen eller en mere effektiv og systematisk metode spiller liten rolle. Hvor effektivt må vi kunne drepe før det blir ålreit? Eller er det slik at samtlige rovdyr i verden ikke har livets rett? Vår utvikling bort fra det klassiske dyrestadiet hendte blant annet for å kunne jakte mere effektivt, ikke for å finne måter å slutte å jakte på.

03.11.2010, kl.02:39

Wow. Nå kommer kverulantene rullende frem ser jeg! :p Du får mye ufortjent kritikk for å prøve å se etter en løsning for lidende dyr. Det er ikke snakk om å redde hele verden, men å gjøre en liten innsats der vi kan (og bør)!

Jeg var nødt til å skrive et (irritert) innlegg om dette her på bloggen min etter å ha lest kommentarene du har fått... utrolig frustrerende innstilling folk har!

- Go you! :)

03.11.2010, kl.07:27
j

ufortjent krititkk? syns nå den kritikken er totalt på sin plass jeg, men... det går dessverre ikke an å snakke for døve ører.

03.11.2010, kl.08:48

Han motsier seg selv i det inlegget. de sjekker dyrene hver dag, men hvis de ikke klarer å oppdage en infeksjon eller en skade på dyret ja da er det FOR MANGE AV DEM... jeg kjenner INGEN som klarer å stelle 10000 dyr i løpet av en dag... Rommene de har er ALT for små, jeg selv ville blitt gal om jeg ikke kunne annet enn å stå på kne og snu meg rundt i et pitte lite brur der jeg ikke engang har skikkelig underlag. Ikke stopp pelsdyr industrien, MEN få på plass skikkelige regelverk for hvordan dyra skal ha det. Større bur med skikkelig gulv, mulighet for å kunne gå ut i et større område så de kan leke og rase fra seg... vi har jo tross alt slike regler for all annen oppdrett her i landet. Kritikken de får er ikke ufortjent, langt der i fra, men skal vi få orden på dette MÅ vi lage regler. kjøp og salg av dyr/pels som ikke er drept på ordentlig måte, hatt gode villgår, er godkjent av den norske stat burde føre til fengselsstraff, samt at de aldri burde få lov å ha dyr igjen noensinne.

03.11.2010, kl.09:15
JO

Kjenner mannen, han driver seriøst, og ivaretar dyrene sine godt. Det har jo vært noen sabotasjer på disse farmenen innimellom hvor aktivister har slippet "fri" dyrene, slik at de kunne sulte ihjel. Eller ødelege den naturlige fauna. Er enig i tidligere innlegg skrevet, om at disse dyrene ikke sitter å filosoferer så mye over livets mening. De er født i bur, og levd i bur, de kjenner ikke til noe annet. De har ikke noen tanker om at de skal bli til Pels kåpe eller lignende. Og til forfatteren, går ut fra at du går i bare syntetiske klær og sko og ikke bruker sminke og annet som jo kan være testet ut på de søte små dyrene ;)

03.11.2010, kl.10:28
Jan THomas

Kjempebra Katrine..
Til dere med de dårlige sammenligningene med egg, kjøtt og fisk.
Om vi behandlet de dyrene på samme måte som pelsdyrnæringen kun for å bekle oss med huden deres hadde konklusjonene vært den samme!

03.11.2010, kl.10:36
Jan THomas

JO
Det spiller ingen rolle om han klapper dyrene sine hver dag.
Industrien er moralsk forkastelig.
Å slippe løs dyrene vil ha effekt på naturen, men uten den drittnæringen så hadde det ikke stått x tusen antall dyr der in the first place! Mennesker selv har ført til overproduksjon.
At ikke dyrene har evnen til å filosofere er helt uvesentlig. Faktisk et helt idiotisk poeng. De evner å lide. De har også, i likhet med deg, RETTIGHETER til å bli behandlet bra. Å være født inn i fangenskap tar ikke fra deg eller dem denne rettigheten.
Sist, men ikke minst, pelsdyrnæringen er med å bygge opp etterspørsel etter pels, som fører til import av rimeligere alternativer fra de deler av verden hvor ALLE tar snarveier.
STANS MISSBRUK AV DYR NÅ.
(Den beste måten er å luke vekk støttespillerne deres i regjeringen. NEI til SP)

03.11.2010, kl.10:54

Tenk og skaff dere kunnskap før dere skriver er en gylden regel. skrives mye i uvitenhetensnavn her.

03.11.2010, kl.10:55

Heia Katrine!!

03.11.2010, kl.11:54
Anonym

Dette her får bare forfatteren til å opptre som ekstremt ignorant person som totalt mangler innsikt i saken.

03.11.2010, kl.14:40

Haha, jeg ble flau av å se reklamesnutten! :P

Ja.. Har fått med meg alt dette om pels i media. Jeg skal gå i fakkeltog i Oslo 13. november for NOAH, mot pels. Du må gjerne bli med! :)

SV: Huff, det hørtes ut som ei kaloribombe! :P Men jeg blir jo feit nå, uansett, så kan like godt prøve ;)

03.11.2010, kl.14:59

Jeg så videoene, og synes det er helt forferdelig, men du må passe på å ikke legge alle under samme kam (eller hvordan ordtaket er). Finnes oppdrettere der ute som også behandler dyrene veldig bra, vil jeg tro og håpe.

Men er helt enig med deg i at det er forferdelig hvordan noen av disse dyrene har det :(

03.11.2010, kl.17:47
M

Ikke glem at dette er snakk om ville dyr. Dyr med sterke instinkter.
Til tross for at de er født og oppfostret i bur, og ikke kjenner til noe annet, har de instinkter de ønsker å følge. Å bo i bittesmå nettingbur gir dem ikke muligheten til å leve ut og følge instinktene sine. Dette fører til frustrerte, stressede og, i mange tilfeller, nevrotiske dyr.
Sauer, kyr og geiter er domestisert. De er i stor grad vant til å leve med mennesker, og tåler sameksistensen bedre. De har også ofte mulighet til å utfolde seg, dra ut på beite. Noe som igjen fører til bedre trivsel, og et verdig liv. Dermed er det også en vesentlig forskjell på å drive husdyrhold, og pelsdyroppdrett.
Man kan drive så seriøst man bare vil, men å gi 10.000 dyr den oppmerksomheten og det tilsynet de trenger for å holde seg friske og lykkelige, er enkelt og greit ikke gjennomførbart.
Vi har også mange fullgode alternativer til pels. Vi trenger ikke pels for å holde varmen, selv ikke under ekstreme forhold.
Polfarerne benyttet anorakker på sine reiser, ikke pels. Kanskje et lite tankekors?

04.11.2010, kl.12:06

Man kan kjøpe fra frttgående høner! og det er ikke det samme! Man bør Passe seg på å tenke at -shit heller jeg spiser burger så jeg kan gå med pels.... Er du dum?

04.11.2010, kl.22:54

M

Har du noen gang sett en kylling produsent ha kyllingene sine på beite? Eller, svin på beite? For ikke å snakke om kjøttfe les: okse på beite? Fisk?

Hehe, jeg må le. Hehe igjen

05.11.2010, kl.15:45

Jeg mener at næringen IKKE skal legges ned. Men jeg er ikke kriminell. Jeg er bare velinformert, og ser det at å legge ned industrien gir like mange positive ting som negative. For selv om industrien legges ned i Norge - finnes den fremdeles i andre land - og i andre land er det verre enn her vårt land. Tror neppe Kina har gode forhold for dyrene, og ikke minst; tviler STERKT på at Kina velger å "følge Norges eksempel" om vi hadde kuttet næringen. Nei, de hadde sett sitt snitt til å øke sin egen produksjon på bekostning av dyrene.

Når det er sagt støtter jeg ikke næringen, jeg støtter bare ikke nedleggingen.

05.11.2010, kl.16:09

Er forsåvidt enig, er ikke nødvendig å gå i pels eller skinn i form av klær. Men jeg er redd at å legge ned pelsdyr næringen i Norge er egentlig en dum ide. Ok, det viser kanskje avstand til pelsdyr oppdrett, men for å få pels kommer det til å bli importert f.eks. fra Kina. Og der kan jeg love deg at det er absolutt INGEN regler for hvordan pelsdyr skal holdes og behandles, og de har det langt grusommere enn dyr i Norge. Da tror jeg heller det er bedre med strengere kontroller, straffer etc. i Norge, og muligens et dyrepoliti, a la det de har i USA som FRP foreslår.

Men jeg tror ikke Norge kunne klart seg uten pels/skinn. Det er menge industribedrifter som MÅ ha skinn. Jeg jobber på en aluminiums fabrikk om sommeren, og arbeiderene der må ha elgskinnhansker for å kunne arbeide med flytende metall på 700-800 grader. Det finnes ikke noe syntetisk som er like motstandsdyktig som elgskinn på akkurat dette området. Jeg skulle likt å sett en verden uten aluminium:P

06.11.2010, kl.11:50

Takk for at du tar dyrenes side i pelssaken! Jeg kan anbefale alle å gå inn på www.pelsfri.no.

Her får du masse info om hva DU kan gjøre for å legge ned pelsdyroppdrett!

06.11.2010, kl.17:05

Bare en tanke her..

Vi får se noen dyr som lider, det betyr ikke at alle dyr under oppdrett lider.

Og som det blir sagt, Norge har bedre forhold for dette enn andre steder i verden, etterspørsellen forsvinner ikke om Norge slutter å produsere, det vil bare si at dyr mest sannsynlig vil lider MER en annen plass i verden.

Det var det, den andre tingen er at mange dyr lider når de skal gå til mat til oss mennesker også, og er det mer riktig å bruke kjøtt av dyr enn pels?

Vi kan fint levde på andre ting enn kjøtt.

Både det med kjøtt fra dyr og det med pels fra dyr kommer jo fra langt langt tilbake i tid, da vi mennesker brukte både kjøttet og pelsen.

Jeg må si at jeg ikke er for pels seg, og jeg prøver ikke å fremstille det som om det er greit heller, men jeg stiller meg undrende.

Jeg for min del kunne vært vegitarianer, men jeg er ikke det.

07.11.2010, kl.11:31

Så gøy å se at bloggen din er på forsida til Side2 :) Flott at du engasjerer deg i pels-debatten :)

08.11.2010, kl.14:51

Imot Pelsdyrsoppdrett? Bidra med din underskrift her! Nå MÅ vi reagere!

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3071

11.11.2010, kl.21:37
Uncommonsense

Syns mange av kommentarene her fra de som støtter den såkalte "næringen" er er så tåpelige. Ja jeg spiser kjøtt og syns det er greit at vi har husdyr og avliver dem for mat osv så lenge det gjøres på en så human måte som mulig. Det vi snakker om her er hvordan vi behandler dyrene mens de lever. Prøv å sitte i et bur bare litt større enn deg selv i noen dager. Tenk da hvordan det må være å sitte der i mange år. Disse dyrene lider noe helt ufattelig. Ja de blir rett og slett gale og det hadde ethvert menneske i en tilsvarene situasjon blitt også. Da blir det tåpelig å diskutere å "rydde opp" angående skadde dyr osv. Det er lite interesant om dyrene er skadde eller ikke da skadene er kun symptomer på det helvete de går igjennom. Er enig med Katrine at som driver med dette dyreplageriet av verste sort er mye værre en kriminelle. De må være psykopater, mennesker helt uten medfølelsesevne som liker å se å se lidelse. Utrolig at dette forsatt er lovlig i et såkalt sivilisert samfunn.

14.11.2010, kl.16:07

Uncommonsense

Du har nok aldri vært på en pels farm. Og tror vell egentlig du er et lite opplyst menneske som kun ser de små sæte dyrene som sitter i fangenskap. Du sier at du syns det er greit å ha husdyr, men har du tenkt over at den biffen du spiser faktisk ikke kommer fra ei ku som synger på et grønt jorde (Tine reklame)? Kjøttfe som står på bås har sjelden noe mer plass i forhold til dyret enn en mink eller rev. Eneste grunnen til at du hiver deg på pels dramaet er at du ikke trenger pels elller syns det er spesielt fint. Men kjøtt skal du ha for det er jo så godt.

17.11.2010, kl.16:35
sara adolfsen

Elsker den reklamen, den er rett og slett genial:)

Er enig med det du sier, det er forferdelig!


Skriv en ny kommentar



Navn:

Mail:

Bloggadresse:

Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/22966679